پایگاه نظارت و تحلیل عملیات شبکه توزیع برق Power-NOC

پایگاه نظارت و تحلیل عملیات شبکه توزیع برق یا Network Operations Center Power(به اختصار Power NOC) که در محاوره فنی “پاور اِن اُ سی” یا “پاور ناک” نیز نامیده می‌شود، یک مقر نظارت و مانیتورینگ و تحلیل و برنامه ریزی  است که سازمان‌ها و شرکت‌های متوسط و بزرگ، برای مدیریت شبکه‌های توزیع برق و نظارت بر کارکرد صحیح زیرساخت توزیع توان خود ایجاد می‌کنند. این مراکز با نظارت بدون وقفه بر فعالیت‌ها، مشکلات فنی ایجاد شده را به محض وقوع، شناسایی نموده و با عکس‌العمل سریع و به موقع، برطرف می‌نمایند. همچنین این مراکز با بهر مندی از سامانه ها و ابزارهای پشتیبان تصمیم هوشمند کامپیوتری که به اختصار DSS (Decision Support System) نامیده میشوند و همچنین بهره گیری از هوش مصنوعی، الگوریتم های داده کاوی(Data Mining) و یادگیری عمیق(Deep Learning) به افزایش توان تشخیص به موقع  و ارائه پاسخ مناسب و متناسب با شرایط مختلف، قدرت مانور سازمان و پدافند غیرعامل را افزایش می دهند.

بدین ترتیب و با کمک ناک‌ها، تضمین کیفیت خدمات و کنترل کیفی این مراکز به بهترین شکل انجام شده و زمینه دسترس‌پذیری حداکثری (24-7-365) و قابلیت اطمینان فراهم می‌شود. دسترس‌پذیری (Availability) ، به مدت زمانی گفته می‌شود که آن مرکز در شرایط عملیاتی قرار داشته باشد.

بسیاری از سازمان های متوسط و بزرگ برای مدیریت، نظارت لحظه‌ای، عیب‌یابی و رفع سریع مشکلات احتمالی شبکه توزیع برق خود، به سمت راه اندازی سالن ناک مدرن حرکت کرده اند. میتوان گفت که با رشد و گسترش کاربردهای هوش مصنوعی شاهد یک پارادایم شیفت بزرگی در حوزه Power NOC ها هستیم.

وسعت پاور-ناک معمولا به وسعت شبکه توزیع برق و مراکز داده و حساسیت های سازمانی وابسته است. سازمان های کوچکتر اغلب از سیستم‌های مانیتورینگ و نرم‌افزارهای خودکار رفع عیوب استفاده می‌کنند و معمولا نیروی انسانی در روند کاری آنها دخالت یا نظارت چندانی ندارد یا کاملا وابسته به نفر انسانی خبره هستند.

صرف نظر از فرایندها، هدف اصلی ناک‌ها، تامین پایداری کارکرد شبکه توزیع برق در تمام ساعات شبانه روز و تضمین حداکثری دسترس پذیری، مقابله با رخدادهای غیر منتظره و جلوگیری از آسیب دیدگی تجهیزات گران قیمت سازمانی است. اگر هزینه‌ها مطرح نباشد، این هدف همیشه دست‌یافتنی است. اما مشکلات زمانی نمایان می‌شوند که سازمان‌ها سعی می‌کنند تا با رویکردی مقرون به صرفه، مرکز عملیات شبکه توزیع برق خود را پیاده‌سازی نمایند.

برای تحقق اهداف اصلی ناک‌ها، بکارگیری نیروی انسانی مجرب و خبره که به اصطلاح “مهندس پاور ناک” نامیده می‌شوند یکی از ضروریات مهم است.

برخی از وظایف و مسئولیت‌های مهندس پاور-ناک عبارتند از:

شرکت دانش بنیان توان پژوه بهراد با تجربه ای 30 ساله و ارائه خدمات متنوع پایش کیفیت توان، آنالیز جریان موتورهای الکتریکی بعنوان مشارکت کننده فعال صنایع بزرگی همچون فولاد، ذوب اهن توانسته است که محصول و خدمتی نوینی را آماده ارائه کند که شایان توجه ویژه است.

Power NOC بهراد پکیج جامعی از مشاوره راه اندازی، طراحی و اجرای استاندارد سالن پاور ان او سی، طراحی و ساخت کنسول خودایستا Stand-alone مورد نیاز سازمان های در ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ است.

آنچه وجه تمایز این پکیج هست عبارت است از سامانه جامع نرم افزاری طراحی و توسعه یافته مبتنی بر معماری میکروسرویس که قابلیت یکپارچه سازی با سایر نرم افزارها و پلتفرم های سازمان ها و صنایع را می دهد و مقیاس پذیری را ممکن میکند. این پلتفرم میکروسرویسی تجهیز شده به هوش مصنوعی با قابلیت مدیریت داده ها به جهت داده کاوی و الگوریتمهای یادگیری عمیق میتواند منبعی غنی برای سایر سیستم ها و سامانه ها همچون تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه PM، تعمیرات و نگهداری پیشگویانه PdM (Predictive Maintenance)، تعمیرات و نگهداری مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM (Reliability Centered Maintenance)  را فراهم کند.

برخی مشخصات فنی :

پیمایش به بالا