نقش اندازه گیری در طراحی فیلتر هارمونیکی

فیلترهای هارمونیکی

مقدمه

هارمونیک یکی از اختلالات کیفیت توان الکتریکی است که بر کیفیت توان الکتریکی تأثیر منفی دارد و مشکلاتی عمده ای را در صنعت ایجاد می کند. یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هارمونیکی و  جلوگیری از انتشار آن، نصب فیلترهای هارمونیکی در نزدیکی محل تولید آلودگی هارمونیکی است. در این مقاله به اهمیت اندازه‌گیری کیفیت توان قبل از طراحی فیلتر هارمونیکی می‌پردازیم

عناوین مهم این مقاله

مشخصه های اصلی فیلتر هارمونیکی

با اندازه‌گیری کیفیت توان، دامنه هارمونیک‌ها تا مرتبه 50 در بازه‌های مختلف زمانی ثبت می‌شوند. به وسیله تحلیل اطلاعات ثبت شده از اندازه‌گیری، 4 مشخصه مهم فیلتر هارمونیکی تعیین می‌شود. این مشخصه ها عبارتند از: محل نصب فیلترهارمونیکی، ساختار و نوع فیلتر هارمونیکی، ظرفیت فیلتر هارمونیکی و پارامترهای فیلتر هارمونیکی.

در ادامه در مورد هر کدام صحبت خواهیم کرد.

محل نصب فیلتر هارمونیکی

با استفاده از داده‌های حاصل از اندازه‌گیری  و انجام مطالعات تأیین منشأ آلودگی هارمونیکی، آلودگی هارمونیکی تعیین منشأ شده و محل مناسب نصب فیلتر هارمونیکی مشخص می‌شود.

ساختار و نوع فیلتر هارمونیکی

ثبت اطلاعات مربوط به دامنه هارمونیک‌ها در طول زمان، طیف هارمونیکی بار را مشخص می‌کند. با توجه به تصادفی بودن و یا نبودن  طیف هارمونیکی، پسیو و یا اکتیو بودن فیلتر مشخص می‌شود. در صورتی که طیف هارمونیکی بار تصادفی باشد، امکان استفاده از فیلتر هارمونیکی پسیو وجود ندارد. تصویری از طیف هارمونیکی یک بار نمونه در شکل زیر نمایش داده شده است.

ظرفیت فیلتر هارمونیکی

ظرفیت فیلتر هارمونیکی بر اساس مصرف توان راکتیو بار و همچنین شدت آلودگی هارمونیکی مشخص می‌شود. اندازه‌گیری کیفیت توان، ماکسیمم، مینیمم و متوسط مصرف توان راکتیو و شدت آلودگی هارمونیکی را مشخص می‌کند.

پارامترهای فیلتر هارمونیکی

تنظیم فیلتر هارمونیکی برای فیلتر کردن هارمونیک های خاص، بر اساس مولفه‌های هارمونیکی ثبت شده در اندازه گیری و شدت آن‌ها تعیین می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا