ترانسفورماتورهای جریان (CT) و انواع آن در شبکه برق

چکیده

ترانسفورمرهای جریان یا Current Transformers که به اختصار CT نامیده می شوند تجهیزهای بسیار مهم و پرکاربرد در صنعت برق هستند. در این مقاله ضمن معرفی CTها، به دسته‌بندی آن‌ها بر اساس کاربرد می‌پردازیم.

عناوین مهم این مقاله

پخش ویدیو

مقدمه

عمدتاً در شبکه برق سطوح جریان بالا است و به منظور اینکه بتوان این جریان را اندازه‌گیری کرده و مبنای عملکرد سیستم‌های حفاظتی، اتوماسیون، اندازه‌گیری و مانیتورینگ قرار داد، باید آن را تا حد قابل قبول کاهش داد. CTها وظیفه این کاهش سطح جریان و ایزولاسیون را بر عهده دارند. 

انواع ترانسفورماتورهای جریان (انواع CT)

CTها انواع بسیار مختلفی دارند و بر اساس ویژگی‌های مختلفی دسته بندی می‌شوند اما یک دسته‌بندی مهم CTها بر اساس کاربرد آن‌ها است. بر این اساس CTها به دو دسته CTهای حفاظتی و CTهای اندازه‌گیری تقسیم‌بندی می‌شوند.

CTهای اندازه‌‌گیری

کاربرد این نوع از  CTها در سیستم‌های اندازه‌گیری، اتوماسیون و ابزار دقیق است. دقت این CTها بسیار بیشتر از CTهای حفاظتی است. این CTها باید در محدوده جریان نامی بر اساس کلاس دقت CT، دقت مشخصی را داشته باشند.

CTهای حفاظتی

این دسته از CTها در سیستم‌های حفاظتی کاربرد دارند. همانطور که می‌دانیم عملکرد رله‌های حفاظتی بر اساس جریان ورودی به رله است و در صورتی که در شرایط خطا، شکل موج جریان خطا به درستی به رله منتقل نشود، رله عملکرد درست و به موقعی نخواهد داشت. بنابراین وظیفه CTهای حفاظتی این است که در جریان خطا که چندین برابر جریان نامی است به اشباع نروند و بتوانند جریان اولیه را با دقت خوبی در ثانویه منعکس کنند. به نحوی می‌توان گفت طراحی CTهای حفاظتی بر اساس شرایط خطا است.

CTها پارامترهای مختلفی دارند که برای انتخاب CT بسیار مهم است. در مقالات بعدی به معرفی این پارامترها می‌پردازیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا