تفاوت دو دستگاه پاورمتر(Power Meter) و پاورآنالایزر(Power Analyzer)

چکیده

دستگاه های پاورمتر و پاورآنالایزر، دستگاه های اندازه گیری پارامترهای شبکه برق هستند که به وفور در سیستم های قدرت و صنایع گوناگون استفاده می شوند. این دو دستگاه اگرچه ظاهر یکسانی دارند ولی به لحاظ قابلیت و کاربرد کاملا از هم متفاوت هستند. باتوجه به اینکه بعضا دیده می شود که این دودستگاه با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند، بنده سعی کردم در این مقاله چهار تفاوت اصلی این دو دستگاه رو به طور خلاصه بیان کنم.

عناوین مهم این مقاله

تفاوت اول: امکانات اندازه گیری

دستگاه پاورمتر یا به ترجمه فارسی توان سنج ، یک دستگاه اندازه گیری هست که پارامترهای پایه شبکه برق مثل ولتاژ، جریان، توان های اکتیو و راکتیو، انرژی و پارامترهای پایه دیگر را اندازه گیری می کند. ولی دستگاه پاور آنالایزر علاوه بر پارامترهای پایه، بسیاری دیگر از پارامترهای پیشرفته کیفیت توان مثل هارمونیک های ولتاژ و جریان تا مرتبه 50ام، فازهای هارمونیکی، توان های هارمونیکی، انواع رویداد های شبکه مثل کمبود ولتاژ (Voltage Sag) و پیشبود ولتاژ (Voltage Swell) و… را اندازه گیری می کند.
یکی دیگر از امکانات اندازه گیری بسیار مهم دستگاه پاور آنالایزر امکان ثبت شکل موج های ولتاژ و جریان از یک نیم سیکل تا چند صد هزار سیکل می باشد که با استفاده از آن می توان تحیل های پیشرفته کیفیت توان و تحلیل های گوناگونی بر روی انواع بارها نظیر تحلیل جریان موتور (MCSA) و… انجام داد.

تفاوت دوم: دقت اندازه گیری

دستگاه های پاورآنالایزر دقت اندازه گیری خیلی بالاتری نسبت به دستگاه های پاومتر دارند و بطور کلی بخوام مثال بزنم دستگاه های پاور آنالایزردارای کلاس دقت انرژی اکتیو 0.2 و حتی کمتر هستند، درحالیکه دستگاه های پاورمتر دارای کلاس دقت 1 یا 2 و حتی بیشتر هستند

تفاوت سوم: امکانات ذخیره سازی و ارتباطی

برای انجام انواع مطالعات سیستم ها و تحلیل های کیفیت توان و همچنین جهت مانیتورینگ داده ها نیاز هست که داده های اندازه گیری شده توسط دستگاه پاورآنالایزر بصورت مناسب و در یک بازه زمانی طولانی مدت ذخیره شوند و از طریق بستر ارتباطی مناسبی مثل اترنت به اتاق کنترل یا اتاق سرور انتقال داده شوند.دستگاه های پاور آنالایزر دارای حافظه های ذخیره سازی بسیار بالایی هستند و همچنین قادر هستند از طریق بستر های ارتباطی مختلفی مانند اترنت (Ethernet)، RS-485، بسترGPRS و… داده های ثبت شده را ارسال کنند. این در حالیست که دستگاه های پاورمتر از این قابلیت ها محروم هستند.

تفاوت چهارم: کاربرد هریک از دستگاه ها

دستگاه های پاورمتر بیشتر برای مصرف کننده های شبکه برق و صنایع کوچکی که صرفا بخواهند یک اندازه گیری پایه ای از کمیت های شبکه مثل ولتاژ و جریان و محاسبه انرژی و دیماند و… داشته باشند، مورد استفاده قرار میگیرند ولی دستگاه های پاور آنالایزر بااستفاده از پارمترهای پیشرفته کیفیت توان و شکل موج هایی که اندازه گیری و ارسال  میکنند، برای تحلیل های تخصصی و پیشرفته کیفیت توان، پیدا کردن خرابی های سیستم های قدرت، پیدا کردن منشا آلودگی هارمونیکی، تحلیل جریان موتورها، پیشگیری و پیش بینی خرابی های بارهای حساس و بسیاری دیگر از این قبیل کاربرد ها میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند.

با توجه به توضیحات فوق متوجه شدیم که دستگاه های پاور آنالایزر امکانات و قابلیت های خیلی متنوع تر و کامل تری نسبت به دستگاه های پاورمتر دارند. گفتن این نکته هم خالی از لطف نیست که این دو دستگاه به لحاظ قیمت تفاوت دارند و قیمت دستگاه های پاور آنالایزر به مراتب بیشتر از دستگاه های پاورمتر هست. بنده سعی کردم در این مقاله خیلی کلی و کوتاه راجع به تفاوت های دو دستگاه توضیح بدهم. در مقاله های آینده به بررسی چند نمونه از دستگاه های رایج در صنعت خواهم پرداخت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا