ضرورت پایش مداوم کیفیت توان الکتریکی

چکیده

اندازه‌گیری کیفیت توان وضعیت سلامت کیفیت برق مصرفی مشترکین را معین می‌کند. در این مقاله پس از بیان ضرورت پایش مداوم شبکه برق به ارجحیت پایش آنلاین نسبت به پایش دوره ای پرداخته می شود.

عناوین مهم این مقاله

پخش ویدیو

پایش کیفیت توان می‌تواند به دو روش صورت بگیرد.

  • پایش مداوم و آنلاین کیفیت توان
  • پایش دوره‌ای و موردی کیفیت توان

 

پایش مداوم و آنلاین کیفیت توان

در پایش مداوم، ثبات کیفیت توان تابلویی در نقطه‌ای از شبکه نصب می‌شود و به طور مستمر پارامترهای الکتریکی و شاخص‌های کیفیت توان ثبت می‌شود و یک تاریخچه از حوادث و بانک داده‌ای ارزشمند برای نقطه مورد نظر از شبکه ایجاد می‌شود.

پایش دوره ای و موردی کیفیت توان

پایش موردی و یا دوره‌ای کیفیت توان الکتریکی معمولا زمانی انجام می‌شود که بخشی از شبکه یا یکی از تجهیزات شبکه دچار مشکل شده است. در این حالت، دستگاه کیفیت توان پرتابل ( مدل‌هایی مانند Hioki و یا Dranetz)، برای مدت محدود یک یا چند هفته در محل مورد نظر نصب شده و ثبت پارامترهای کیفیت توان در این مدت انجام می‌شود. پس از آن اطلاعات ثبت شده برداشت می‌شود و تحلیل بر روی کیفیت توان الکتریکی برق در نقطه نصب دستگاه آغاز می‌شود.

تصویری از اندازه‌گیری توسط دستگاه پرتابل Hioki در شکل زیر نشان داده شده است.

مزیت های پایش آنلاین شبکه

به دو دلیل پایش آنلاین نسبت به پایش موردی یا دوره‌ای ارجحیت دارد.

  • در بسیاری از مطالعات مثلاً مطالعات مربوط به توسعه شبکه و یا پیش‌بینی بلند مدت بار، کارشناسان به داده‌ها و ترندهای طولانی مدت مثلاً چند ساله کمیت‌های الکتریکی احتیاج دارند. در این موارد بانک داده ایجاد شده توسط ثبات کیفیت توان بسیار ارزشمند است.
  • پایش مداوم در زمینه تعیین نوع و منشأ اختلال بسیار قوی‌تر عمل می‌کند. بسیاری از اختلالات کیفیت توان خاصیت تصادفی دارند به این معنی که زمان وقوع آن ها مشخص نیست. بنابراین ممکن است در دوره زمانی محدود اندازه‌گیری موردی کیفیت توان، این اختلالات اتفاق نیافتند و به ثبت نرسند. برای مثال علت گذرای ولتاژ در یک نقطه  در اثر کلیدزنی در بانک خازنی است که ممکن است چندین کیلومتر دورتر باشد و یا اضافه ولتاژ ناشی از رزونانس فقط گاهی موارد ناشی از تغییر توپولوژی پست بالادست اتفاق بیافتد.

بنابراین پایش مداوم کیفیت توان داده‌های جامع‌تری را به منظور تعیین منشأ اختلالات کیفیت توان در اختیار قرار می‌دهد. پایش مداوم نه تنها در حوزه‌ کیفیت توان الکتریکی بلکه در سایر موضوعات  مرتبط با Condition Monitoring اهمیت ویژه دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا