قطعی ولتاژ در شبکه برق

چکیده

در مقاله نوسان ولتاژ، قطعی ولتاژ (Voltage Interruption) را به عنوان یکی از اختلالات کیفیت توان معرفی کردیم. در این مقاله به جزئیات این اختالال شامل دلایل وقوع این پدیده و راهکار جلوگیری از آن می‌پردازیم.

عناوین مهم این مقاله

دلایل قطعی ولتاژ (Voltage Interruption)

به طور کلی برای قطعی ولتاژ سه علت عمده وجود دارد.

  • خروج خواسته و یا ناخواسته تجهیزات تولید و انتقال در شبکه قدرت(Outage)
  • قطع تعمدی بار (Load Shedding)
  • خاموشی سراسری (Black out)

در ادامه به توصیف هریک از دلایل فوق می‌پردازیم:

خروج تجهیزات شبکه (Outage)

یکی از دلایل قطعی ولتاژ از مدار خارج شده تجهیزات شبکه قدرت به صورت خواسته و یا ناخواسته است. برای مثال به منظور تعمیر، سرویس و نگهداری ممکن است برخی از تجهیزات از مدار خارج شوند و این باعث بی برق شدن یک ناحیه از شبکه شود. همچنین ممکن است به علت حادث شدن خطاهای اتصال کوتاه در شبکه و در نتیجه عملکرد تجهیزات حفاظتی، قسمتی از شبکه بی برق شود که با توجه به شدت و نوع خطا، قطعی ولتاژ می‌تواند از چند ثانیه تا چند ساعت به طول بیانجامد.

قطع تعمدی بار (Load Shedding)

همانطور که در مقاله نوسان فرکانس گفته شد، ساده‌ترین و بدترین راهکار ایجاد توازن بین مصرف و تولید در شبکه برق، قطع تعمدی بار است. اگرچه معمولاً قطع بار با اطلاع قبلی به مشترکین انجام می‌پذیرد اما با این حال خسارات زیادی را به مشترکین تحمیل می‌کند.

خاموشی سراسری (Black out)

خاموشی سراسری به رویدادی اطلاق می‌شود که در طی آن کل شبکه برق یا یا بخش بزرگی از آن از پایداری خارج شده و برق مساحت زیادی از شبکه و تعداد بسیار زیادی از مشترکین قطع می‌شود. انحراف شدید فرکانس از مقدار نامی، خروج چندین تجهیز کلیدی در شبکه قدرت و مسائل دینامیکی مربوط به پایداری ولتاژ دلایل عمده این رویداد هستند. این رویداد به قدری مهم است که در تاریخ کشورها به ثبت می‌رسد و علت اهمیت آن این است که بازگردانی شبکه به حالت عادی کاری سخت و زمانبر است.  برای مثال در سال 2003 در بخشی از کانادا و چندین ایالت آمریکا خاموشی سراسری اتفاق افتاد و به تبع آن بیش از 30 میلیون نفر برای مدت 13 ساعت بی‌برق شدند.

راهکار

پایش مداوم و گسترده شبکه برق، علاوه بر امکان پیش‌بینی برخی حوادث منتج به قطعی ولتاژ، تسلط بهره‌برداران بر شبکه را افزایش داده و قدرت مانور جهت جلوگیری از گسترش قطعی را افزایش می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا